هوافضا- علوم هوا فضا

امشب مشاهده پدیده جذاب آخرین ابرماه ۲۰۱۹ را از دست ندهید

امشب مشاهده پدیده جذاب آخرین ابرماه ۲۰۱۹ را از دست ندهید

به گزارش هوا فضا صراط نیوز نوشت: كارشناسان ناسا اعلام نموده اند؛ امشب آخرین اَبَرماه سال 2019 در آسمان روی خواهد داد.


یكی از موارد منحصربه فرد درباره اَبَرماه، امكان خلق تصاویری منحصربه فرد از ماه در آسمان شب است، برای اینكه به سبب وضعیت خاص قرارگیری ماه و خورشید، میزان نور خورشید كم است و بنا بر این میزان درخشندگی و روشنی ماه در آسمان به میزان فراوان خواهد بود. به گزارش صدا و سیما بگفته كارشناسان ناسا، هرچه جهت قرارگیری ماه بطور كامل خلاف جهت خورشید باشد، در افق بالاتری مشاهده می شود و بدین سان در گسترده بیشتری از آسمان شب حركت آن دیده می شود. این پدیده در تمام نیم كره شمالی و جنوبی قابل رویت است.
افزون بر علاقه مندان به نجوم، پژوهشگران مستقر در رصدخانه های زمینی، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی هم این پدیده منحصربه فرد را مشاهده می كنند و افزون بر مطالعه درباره آن به خلق تصاویری منحصربه فرد از این پدیده نجومی می پردازند. پدیده ماه كامل درماه دسامبر به نام ماه سرد Cold Moon شناخته می شود، برای اینكه در نزدیكی طولانی ترین شب سال روی می دهد.
طولانی ترین شب سال به نام انقلاب زمستانی winter solstice در فرهنگ ایرانی با نام شب یلدا آخرین شب آذر شناخته می شود. در سال دو انقلاب روی می دهد، انقلاب تابستانی، روز اول تیر و انقلاب زمستانی، شب ۳۰ آذر كه در هر دو میزان فاصله زمین و خورشید دلیل نامگذاری است.
در انقلاب تابستانی، طولانی ترین روز و كوتاه ترین شب و در انقلاب زمستانی، طولانی ترین شب و كوتاه ترین روز روی می دهد. این پدیده ها از نظر كشاورزان در قرن های پیش دارای اهمیت فراوان بوده است، برای اینكه طبق آن؛ به نگارش تقویم و تقسیم بندی فصل های كشاورزی و برداشت محصول های خود می پرداختند.
در پدیده آخرین اَبَرماه سال ۲۰۱۹ اهالی مناطق شرقی قاره آمریكا می توانند به مشاهده بارش های شهابی هم بپردازند. برخی مطالعه های عملی نشان می دهند بروز اَبَرماه می تواند سبب اثرگذاری برخلق و خو و روحیه افراد شود، هر چند به مطالعه های با پشتوانه علمی بیشتری برای اعلام اثرگذاری قطعی پدیده ماه كامل بر خلق و خوی افراد نیاز است.
ماه كامل دربرخی افراد خصوصاً مبتلایان به اختلال های روانی سبب تشدید حمله های بیماری، ترس و در عده زیادی از افراد سبب برهم خوردن چرخه خواب یا مشاهده كابوس شبانه شود. 2323


منبع:

1398/09/26
19:17:17
5.0 / 5
4168
تگهای خبر: فضایی , كارشناس , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا