حقیقت تلخ بازار خودرو
به گزارش هوا فضا، علیرغم اخطار رئیس جمهوری بر مبنای ارتقاء موتور خودرو ها، کارشناسان اعتقاد دارند بدون اصلاح در ساختار اقتصادی و حقیقی سازی قیمت انرژی تغییری در کیفیت خودرو ها رخ نخواهد داد.
به گزارش هوا فضا به نقل از خبر آنلاین، با وجود دستور اخیر رئیس جمهور برای پیشرفت موتور خودرو ها و کاهش مصرف سوخت، کارشناسان صنعت خودرو باور دارند کاهش توان خرید مردم، تورم بالا و ناتوانی در پرداخت هزینه های بیشتر، مانع پذیرش تکنولوژیهای جدید در بازار است. حتی خودرو های گازسوز نیز به سبب ارزان بودن سوخت، مشتری کافی ندارند.
ایسنا در خبری نوشت: کارشناسان باور دارند قیمت پایین سوخت، تورم، ضعف زیرساخت ها و نبود هماهنگی در خدمات سبب شده موتورهای پیشرفته نتوانند عملکرد مطلوب داشته باشند. بدون اصلاح ساختار اقتصادی و واقعی سازی قیمت انرژی، هیچ تغییر بنیادی در کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت رخ نخواهد داد. ضعف حمل و نقل عمومی نیز افزایش وابستگی به خودرو شخصی، آلودگی و ترافیک را تشدید کرده است.
کارشناسان می گویند، طی سالیان اخیر خودروسازان حتی در اوج تحریمها معیارهای یورو۵ و یورو۶ را رعایت کرده اند، اما مردم تفاوت چشمگیری در کیفیت یا مصرف سوخت خودرو ها مشاهده نکرده اند.
مشکل تنها به خودرو های سواری محدود نمی گردد. تعداد زیادی کامیون و کشنده ۳۰ تا ۴۰ ساله بازهم در جاده ها عبور دارند که مصرف سوخت بالایی دارند. مردم توان مالی نوسازی ناوگان را ندارند و افزایش شکاف طبقاتی سبب شده بخش کمی از جامعه توان خرید خودرو های هیبریدی یا برقی را داشته باشند. بنابراین اکثریت به خودرو های ارزان یا موتورسیکلت ها روی می آورند.
کارشناسان باور دارند ریشه اصلی مشکلات در تورم و قیمت حامل های انرژی است. حتی خودرو های پایه گازسوز هم وقتی بنزین ارزان است، مصرف کننده ترجیح می دهد از بنزین استفاده نماید.
با توجه به شرایط موجود، کارشناسان پیشنهاد می کنند تا وقتی که زیرساخت ها و نظام قیمت گذاری انرژی اصلاح نشود، خودرو های هیبریدی بهترین انتخاب برای کاهش مصرف سوخت و مدیریت انرژی خواهند بود.
۲۱۷
این مطلب هوافضا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران هوافضا در مورد این مطلب