هوافضا- علوم هوایی
كارشناس نجوم خبر داد

جمعه ماه گرفتگی رخ می دهد

جمعه ماه گرفتگی رخ می دهد

به گزارش هوا فضا كارشناس نجوم از وقوع ماه گرفتگی نیم سایه ای در روز جمعه آگاهی داد و اظهار داشت: این ماه گرفتگی از ایران و كشورهای اروپایی، افریقایی، استرالیایی و بخش هایی از شمال افریقای شمالی قابل رویت و رصد است.



علی ابراهیمی سراجی، كارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: جمعه بیستم دی ماه، ماه گرفتگی نیم سایه ای در آسمان رخ می دهد.
وی با اشاره به اینكه ماه گرفتگی های نیم سایه ای به سختی با چشم غیر مسلح تشخیص داده می شوند، بیان نمود: برای رصد این ماه گرفتگی در بیستم دی ماه نیاز به ابزار رصدی داریم.
به گفته این كارشناس نجوم، این ماه گرفتگی از ساعت ۲۰: ۳۸ بیستم دیماه آغاز می شود و تا ۴۲ دقیقه بامدادان شنبه ۲۱ دی ماه وارد حالت نیم سایه زمین خواهد شد.
سراجی با اشاره به اینكه اوج این ماه گرفتگی در ساعت ۲۲: ۴۱ دقیقه، ۲۰ دی ماه است، تصریح كرد: كل این ماه گرفتگی ۴ ساعت و ۴ دقیقه زمان می برد.

وی با اشاره به كشورهایی كه می توانند این ماه گرفتگی را رصد كنند، اظهار داشت: این ماه گرفتگی نیم سایه ای در تمام ایران قابل مشاهده است؛ همین طور آسیا، اروپا، افریقا، استرالیا و بخش هایی از شمال افریقای شمالی می توانند این ماه گرفتگی نیم سایه ای را با ابزار رصدی و اپتیكی رصد كنند.
دیاگرام خسوف
وی افزود: ماه گرفتگی نیم سایه ای، وقتی رخ می دهد كه ماه در نیم سایهٔ زمین قرار می گیرد بنحوی كه خورشید به صورت یك قرص بریده از پشت زمین بر ماه می تابد. در این صورت مقداری از شمال یا جنوب ماه تیره تر به نظر می آید و ماه به رنگ خاكستری سوخته درمی آید.
نقشه مناطق قابل مشاهده خسوف
بگفته وی، ماه گرفتگی نیم سایه ای وارد سایه زمین نمی گردد و در زمان اوج قسمتی از ماه افت نور خاكستری پیدا خواهد نمود.


منبع:

1398/10/19
23:30:11
5.0 / 5
4136
تگهای خبر: كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا