هوافضا- علوم هوایی

آب شیرین كن حرارتی در كشور تولید شد

آب شیرین كن حرارتی در كشور تولید شد

هوا فضا: نمك زدایی یا شیرین سازی آب فرآیندی است كه مواد معدنی از آب شور جدا می شود و حاصل آن آب شیرین می شود كه می تواند برای مصارف آب آشامیدنی انسان، آبیاری مزارع و باغات كشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، در پروسه شیرین سازی آب، انرژی بسیار زیادی مصرف می شود. هزینه انرژی بیشترین سهم هزینه های عملیاتی یك واحد آب شیرین كن را دارد. بدین سبب تولید آب شیرین با كمترین مصرف انرژی بسیار مهمست.
سیستم های تولید آب شیرین با استفاده از انرژی خورشید یكی از روش های كم هزینه برای تولید آب شیرین است.
شیرین سازی آب با استفاده از انرژی خورشیدی به دو دسته سیستم های حرارتی و غیر حرارتی تقسیم می شود. در روش غیر حرارتی از انرژی خورشید برای تولید جریان برق مورد نیاز پمپاژ آب به داخل سیستم (معمولا فیلترها) كه توسط صفحات خورشیدی تامین می شود، استفاده می شود.
اما در روش حرارتی با استفاده از كلكتورهای خورشیدی از حرارت خورشید جهت تبخیر و سپس تقطیر آب بمنظور شیرین سازی آب استفاده می شود.
یك شركت دانش بنیان در كشور توانسته به دانش تولید سیستم های آب شیرین كن خورشیدی نسل جدید برسد.
محسن نظری، مدیرعامل این شركت دانش بنیان اظهار داشت: این شركت در زمینه طراحی و ساخت سیستم های پیشرفته آب شیرین كن و همین طور مهندسی خلاء فعالیت دارد كه در حوزه آب و فناوری های نوین آب شیرین كن های حرارتی عملا در داخل كشور پیشرو هستیم و پروژه های مختلفی را در دست اجرا داریم.
این فعال فناور اظهار داشت: سیستم های تركیبی هیبریدی خورشیدی به هیچ عنوان در داخل كشور وجود ندارد و در دنیا نیز غیر از چند شركت در كشورهای آلمان و آمریكا هیچ تولیدكننده دیگری وجود ندارد.
نظری بیان كرد: مناطق گرمسیر و مناطقی كه درگیر بحران آب شیرین هستند، معمولا دارای پتانسیل بسیار بالای انرژی خورشیدی هستند این مساله موجب می شود تا با استفاده از انرژی خورشیدی برای تصفیه آب شور و تولید آب قابل شرب، مورد استفاده قرار گیرد.
نظری در ارتباط با سیستم تركیبی MED/MVC-ZLD تولیدی این شركت اظهار داشت: این فناوری از تبخیر كننده و كریستالایزر برای جدا كردن املاح استفاده می نماید.
این فعال فناور افزود: در سیستم ZLD، سه تكنولوژی باهم تركیب می شوند، در ابتدا آب شور به تبخیر كننده وارد می شود و بعد از تغلیظ شدن وارد كریستالایزر شده و ذرات جامد به صورت كریستال در آب غوطه ور می شوند، پساب خروجی از كریستالایزر، وارد سانتریفیوژ شده و بعد از آن نمك خشك با رطوبت بسیار پایین تولید می شود.
مدیرعامل این شركت دانش بنیان اضافه كرد: ماژولار بودن و نگهداری آسان از مزایای اساسی این سیستم است.
نظری افزود: پروپزالی تهیه و به وزارت جهاد كشاورزی ارسال شده است تا از این دستگاه در جزایر مكران استفاده گردد و با استفاده از این تجهیزات آب دریا جهت شیرین سازی و كاربرد در مصارف كشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی درباره صادرات این تجهیزات به خارج از كشور بیان كرد: در زمینه دستگاه های آب شیرین كن حرارتی كار تولید بر روی محصولات این شركت درحال انجام است كه بتوانیم تا آخر سال آینده نخستین محموله صادراتی خودرا به كشورهای امارات متحده عربی، كنیا و آفریقای جنوبی داشته باشیم.
بگفته وی، دستگاه آب شیرین كن برای كاربرد جهت مصرف آب آشامیدنی، كشاورزی و صنعتی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
نظری در ارتباط با میزان اشتغال زایی صورت گرفته در این شركت اظهار داشت: تعداد 10 نفر از دانشجویان مقطع دكتری و كارشناسی ارشد در این شركت مشغول به كار هستند كه بر روی طراحی، تولید و ساخت محصولات این شركت تمركز دارند.





منبع:

1398/10/24
14:16:50
5.0 / 5
4051
تگهای خبر: تكنولوژی , دانش بنیان , فناوری , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا