علوم هوا فضا
دكتر رفیعی تبار هشدار داد

با بحران كرونا علمی و مستند برخورد شود

با بحران كرونا علمی و مستند برخورد شود

هوا فضا: عضو هیئت علمی گروه فیزیك و مهندسی پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با آگهی به مسئولان كشور اظهار داشت: با حركت های ساده و روبنایی نمی توان بحران گسترش ˮكرونا ویروسˮ را مرتفع كرد، بلكه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حركت نماییم. امروز در شرایطی قرار داریم كه شهرهای بزرگ را باید قرنطینه نماییم، در غیراین صورت شیوع این بیماری سونامی وار پیش می رود. تعارفات را باید كنار بگذاریم. سرآمدهای جامعه پزشكی كشور باید رهبری این بحران را به عهده بگیرند.


دكتر هاشم رفیعی تبار در گفت و گو با ایسنا، با تاكید بر لزوم فرهنگ سازی و ارتقای سطح سواد سلامت و بهداشت جامعه با بكارگیری كلیه پتانسیل های آگاهی رسانی و اطلاع رسانی، اظهار نمود: متاسفانه مساله شیوع كرونا از طرف بخش بزرگی از جامعه جدی گرفته نشده و پس عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی از طرف این افراد سلامت كل جامعه را به خطر می اندازد.

با بحران كرونا علمی و مستند برخورد شود
وی با اشاره به اینكه كنترل این مساله از نصیحت و ارشادهای فردی خارج است، اظهار داشت: اصول تغذیه ای مطرح شده مانند مصرف سیر و زنجبیل و... بااینكه ممكنست به تقویت بنیه بدنی افراد كمك نماید، ولی نمی تواند از بروز كروناویروس جدید پیشگیری كند، چونكه DNA آن هنوز شناخته شده نیست. الان دوران علم است و باید با این بحران به صورت علمی و مستند برخورد شود.

انتقاد از رواج عامه گرایی و پوپولیسم در ارتباط با كرونا
وی با انتقاد از رواج عامه گرایی و پوپولیسم در این رابطه در سطح جامعه، عنوان كرد: اطلاع رسانی علمی و دقیق در این رابطه یك لزوم و گردنگیر غیر قابل اجتناب است. بدین سبب مسئولین باید برای برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق و اصولی در این شرایط از مشورت اساتید برجسته علمی در گروه های ویروس شناسی، زیست شناسی، فیزیكدان ها، ایمونولوژیستها و... غیره بهره مند شوند و موضوع را از بازی های سیاسی و جناحی و گروهی خارج كنند.

مدیریت بحران كرونا به اتاق فكری متشكل از دانشمندان برجسته كشور واگذار شود
وی افزود: مدیریت این بحران باید از شهرداری و استانداری و یا احیاناً یك وزراتخانه به یك اتاق فكر متشكل از دانشمندان برجسته كشور انتقال یابد كه انجام دستوراتشان الزامی باشد. این خواسته در فرم یك بیانیه آماده شود و به تصدیق جامعه پزشكی كشور برسد و سپس برای ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سران سایر قوا ارسال شود. همین طور بیانیه های علمی این گروه متخصص باید در سطح گسترده و سطح جامعه منتشر شود تا همگی از آن بهره مند شوند.

شهرهای بزرگ را باید قرنطینه كنیم
دكتر رفیعی تبار با اشاره به اینكه این مدیریت قطره چكانی كنونی راهی به جا نخواهد برد، اظهار نمود: با حركت های ساده و روبنایی نمی توان بحران را مرتفع كرد، بلكه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حركت نماییم. امروز در شرایطی قرار داریم كه شهرهای بزرگ را باید قرنطینه نماییم، در غیراین صورت شیوع این بیماری سونامی وار پیش می رود.
وی با اشاره به اینكه بی توجهی به اصول جدی بهداشتی و پیشگیری به یك فاجعه ملی منجر می شود، اظهار داشت: باید تمهیدات ضربتی و اجرایی در نظرگرفته شود، نقش وزارت بهداشت در این شرایط تنها نصیحت و ارشاد نیست و با وضعیت رو به بحران جامعه این اقدامات قطره چكانی جوابگو نیست.
پایه گذار علم نانو فناوری ایران با اشاره به شیوع كرونا ویروس در كشور و با تاكید بر اینكه این مساله باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: برخورد و مقابله با این بیماری فقط پزشكی نیست، اجتماعی نیز هست و پس این مدیریت قطره چكانی كنونی راه به جایی نخواهد برد.

تمام مراكز تجمع شامل مدارس، دانشگاه ها، مساجد و... باید تا اطلاع ثانوی تعطیل شود
این استاد پیشكسوت دانشگاه افزود: دولت باید تمام مراكز تجمع شامل مدارس، دانشگاه ها، مساجد، ورزشگاه ها، باشگاه ها، اماكن مقدس و سینماها را تا اطلاع ثانوی دربست تعطیل كند. دوم، از نیروی انتظامی برای كنترل عبور و تردد بین شهری استفاده گردد. سوم شهروندان به اجبار باید از ماسك و دستكش استفاده كنند.
عضو هیئت علمی گروه فیزیك و مهندسی پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه افراد درگیر فعلی در مدیریت بحران به رغم تمام كوشش های درخور تحسینشان از دانش كافی، معلومات كافی و تجربه كافی برخوردار نیستند، تصریح كرد: دوستان تعارفات را كنار بگذاریم. سرآمدهای جامعه پزشكی كشور باید رهبری این بحران را بعهده بگیرند.





منبع:

1398/12/08
10:05:45
5.0 / 5
3644
تگهای خبر: فناوری , وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا