هوافضا- علوم هوایی
رییس كارگروه ملی زیرساخت هیات ویژه سیلاب اخیر خبرداد

خسارت 16 هزار میلیاردی به زیرساخت ها در سیلاب های اخیر كشور

خسارت 16 هزار میلیاردی به زیرساخت ها در سیلاب های اخیر كشور

به گزارش هوا فضا رئیس كارگروه ملی زیرساخت هیات ویژه سیلاب، از خسارت ۱۶ هزار میلیاردی به زیرساخت ها در سیلاب های اخیر كشور اطلاع داد و اظهار داشت: استان های خوزستان، لرستان، ایلام، كرمانشاه و مازندران به ترتیب بیشترین خسارت ها را در سیلاب دیدند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دكتر علی اكبر آقا كوچك در نشست خبری كه به منظور عرضه گزارش مبسوط و نهایی سیلاب ها به رئیس جمهور برگزار گردید به نتایج كارگروه زیر ساخت اشاره نمود و اظهار نمود: ما در این كارگروه به ۸ سوال رئیس جمهور در مورد عملكرد زیرساخت ها پاسخ دادیم؛ همینطور اعلام كردیم كه میزان خسارت ها چقدر بوده و علل فنی خسارت ها و میزان رعایت آئین نامه و استانداردها چه میزان بوده است؟
وی خاطرنشان كرد: برای انجام این مأموریت مجموعاً ۳۲ نفر فعالیت كردند و در نهایت یك گزارش ۶۰۰ صفحه ای آماده شده است و بر مبنای برآوردها مجموعه ۱۶ هزار میلیارد تومان به زیرساخت ها شامل پل، مدارس، مراكز درمانی، شبكه های آب و فاضلاب، شبكه های توزیع نفت و گاز، زیرساخت های كشاورزی و مخابرات و غیره خسارت وارد شده است.
آقاكوچك با تاكید بر اینكه خوزستان بیشترین خسارت را در سیلاب ۹۷ داشت، اظهار داشت: از نظر استانی استان های خوزستان، لرستان، ایلام، كرمانشاه و مازندران به ترتیب بیشترین خسارت ها در سیلاب دیدند. در بعضی استان ها ۳۰ درصد خسارت گزارش شد كه به علت سیل های محلی و زمین لغزش ها این خسارت ها وارد شده است.
رئیس كارگروه ملی زیرساخت هیات ویژه سیلاب افزود: از لحاظ نوع زیرساخت، زیرساخت های كشاورزی، راه ها و آب و فاضلاب بیشترین خسارت ها را دیدند. همینطور در گزارش این كارگروه مشخص شد كه دلیل خسارت ها، بعضاً به نواقصی برمی گردد كه در آئین نامه وجود دارد.
وی اظهار داشت: برای ما محرز شد كه در نظام فنی و اجرایی كشور مسائلی شامل طراحی استانداردها، بودجه ریزی و روابط كارفرما و پیمانكار ضعف هایی وجود دارد؛ چون كه بعضاً مشخص شد زیرساخت های برخی سدها، پل ها، مجتمع های تولید نیرو كه با استفاده از استانداردهای معتبر طراحی شده اند، صدمه جدی ندیده اند. البته این به بدان معناست كه نظام فنی و اجرایی می تواند این مسائل را پیش بینی نماید اما در بعضی موارد نیازمند اصلاحاتی است.
به قول آقا كوچك، بر مبنای نتایج بدست آمده مشخص شد ضعف در نگهداری، پایش، تعمیر و مرمت زیرساخت ها همچون پل ها یكی از علل صدمه های وارده بوده است.
وی تصریح كرد: یكی از پیشنهادات ما در این گزارش این است كه به حجم زیاد پروژه های عمرانی كه به لحاظ بودجه توانایی رسیدگی به آن وجود ندارد، رسیدگی شود در این گزارش سازمان های مسئول همچون وزارت نیرو، جهاد كشاورزی، وزارت راه، وزارت كشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت را مورد خطاب قرار دادیم و به آنها سفارش هایی را در خصوص قبل، حین و پس از وقوع بحران عرضه دادیم. همینطور برای سازمان های مردم نهاد كه می توانند نقش مهمی در تاب آوری زیرساخت ها داشته باشند، پیشنهاداتی را مطرح كردیم.



1398/12/19
23:12:54
5.0 / 5
3111
تگهای خبر: وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
هوا فضا هوافضا