علوم هوا فضا

اختصاص نیمی از محصولات دارای گواهی نانومقیاس به 3 حوزه

اختصاص نیمی از محصولات دارای گواهی نانومقیاس به 3 حوزه

هوا فضا: برمبنای آخرین آمارها حوزه ˮعمران و ساختمانˮ بیشترین سهم را در بین حوزه های صنعتی محصولات از دریافت گواهینامه نانو مقیاس به خود مختص كرده است و بعد از آن حوزه های ˮكالاهای خانگیˮ و ˮدارو و سلامتˮ قرار دارند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، طبق استاندارد ملی 12098 و استانداردهای بین المللی تدوین شده از طرف كمیته استانداردسازی فناوری نانو ISO/TC29، اندازه تقریبی نانومقیاس یك تا 100 نانومتر است بدین جهت ماده ای كه هر یك از ابعاد خارجی، ساختار داخلی و یا سطحی آن نانومقیاس باشد در رده نانو ماده قرار می گیرد. محصول فناوری نانو محصول حاوی نانو ماده است كه كاركرد یا خاصیت آن با فناوری نانو بهبودیافته و یا مبتنی بر فناوری نانو باشد.
ستاد توسعه فناوری نانو نیز در امتداد ایجاد شفافیت بازار محصولات نانو و به تبع آن ارتقای كیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف كنندگان و نهایتا توسعه بازار مواد و محصولات نانو به محصولات حوزه فناوری نانو تاییدیه نانو مقیاس اعطا می كند. این پروسه بوسیله واحد ارزیابی موسسه خدمات فناوری تا بازار (كریدور) انجام می شود.
بر این اساس به محصولاتی كه در حوزه فناوری نانو قرار می گیرند، گواهینامه نانومقیاس اعطا خواهد شد. این گواهینامه ها با اعتبار یك ساله صادر شده و قابل تمدید است. همین طور در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولیدی، بازرسی های دوره ای از شركت انجام می شود.

پروسه بازرسی با بررسی مدارك و مستندات متقاضی آغازشده و سپس باتوجه به نوع محصول، دستورالعمل بازرسی و طراحی آزمون ها جهت بررسی به شركت اعلام می شود. با بازدید و نمونه برداری كارشناس از محل تولید و انجام آزمایش ها طبق طرح آزمون، گزارش فنی واحد بازرسی در خصوص تأیید یا عدم تأیید نانومقیاس محصول اعلام می شود. نتایج این گزارش بعد از بررسی متخصصین این حوزه و ارائه در شورای راهبردی نانومقیاس، به اطلاع متقاضی می رسد.

"ارائه درخواست وارسال مستندات فنی توسط متقاضی"، "تدوین طرح آزمون بازرسی و بررسی انطباق مستندات ارسالی"، "هماهنگی بازدید و نمونه برداری از پروسه تولید محصول"، "انجام تست ها طبق طرح آزمون و بررسی نتایج"، "ارائه گزارش بازرسی و بررسی نتایج در كمیته تخصصی" و "اعطای تاییدیه نانومقیاس به شركت" مراحل ارزیابی و اعطا تاییدیه نانومقیاس بشمار می رود.
بر طبق آخرین آمارها در بین حوزه های صنعتی، حوزه "عمران و ساختمان با 24 درصد بیشترین سهم را در دریافت گواهی نانومقیاس دارد و حوزه های "كالای خانگی" با 14 درصد و "دارو و سلامت" با 12 درصد در رده های بعدی قرار دارند. این سه حوزه در مجموعه نیمی از محصولات دارای گواهی نانومقیاس را به خود اختصاص داده اند.
در حوزه "ملزومات صنعتی" 11، در حوزه "مواد اولیه 11، در حوزه "نساجی و پوشاك" 11 و در حوزه "حمل و نقل" 9 گواهینامه نانو مقیاس صادر شده است


آمار كل محصولات دارای گواهی نانومقیاس از سال 1378 تا كنون روند افزایش داشته و "كالای نانومقیاس" سهم بیشتری نسبت به "تجهیزات نانو" در دریافت این گواهینامه دارد. تا قبل از سال 1394، تعداد تجهیزات نانومقیاس بیشتر از كالای نانومقیاس در كشور بود كه از این سال، كالای نانومقیاس گوی سبقت را از تجهیزات نانومقیاس ربود و با شیب قابل توجهی پیشی گرفت.
در اسفندماه سال جاری از طرف 239 شركت در حوزه فناوری نانو تعداد 647 محصول نانو تولید و به بازار عرضه شده و این فناوران توانسنتد فناوری نانو را در 15 حوزه صنعتی وارد كنند. محصولات این تعداد صنایع تا كنون به 45 كشور جهان صادر گردیده است. ارزش كارهای این شركت ها در سال 1396 بالغ بر 1400 میلیارد تومان بوده كه با رشد 80 درصدی در سال 97 به 2600 میلیارد تومان رسید. پیش بینی می شود تا اختتام اسفند ماه این میزان به مرز 5 هزار میلیارد تومان برسد.




منبع:

1398/12/23
15:06:17
5.0 / 5
3118
تگهای خبر: خدمات , فناوری , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا