هوافضا- علوم هوایی
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام كرد

بررسی واگذاری مأموریت رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

بررسی واگذاری مأموریت رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

به گزارش هوا فضا قائم مقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینكه رتبه بندی دانشگاه ها از جانب پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به صورت رسمی انجام می شود، اظهار داشت: این پایگاه درخواست اضافه شدن این مأموریت به مأموریت های خود عرضه كرده كه ما با بررسی توانمندی این پایگاه در این خصوص تصمیم گیری خواهیم كرد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و سی ام شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامعه علمی ایران در جمع خبرنگاران، با اعلان اینکه این دو مبحث در دستور کار جلسه بوده است، اضافه کرد: نخستین دستور جلسه در مورد گزارشی بوده که به نام دانشگاه "استتفورد" انتشار یافته بود ولی اعلام شده که این گزارش به صورت رسمی از جانب این دانشگاه صادر نشده است.
وی افزود: ازاین رو از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان درخواست شد که این گزارش از جانب گروه های نخبگانی و دانشجویان مورد بررسی و نقد قرار گیرد.
کبگانیان با تاکید بر اینکه گزارش های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران را در جلسات رسمی دریافت می نماییم، اشاره کرد: بنیاد ملی نخبگان هم گزارش دقیق و رسمی دراین زمینه عرضه کرده که بزودی در جلسه ستاد نقشه جامع علمی و صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
به قول این مقام مسوول، بعضی از محققان هم در دانشگاه های مختلف مطالعاتی بر روی این گزارش دانشگاه استنفورد مطالعاتی انجام داده بودند که نظرات خویش را در این نشست عرضه کردند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این گزارش بعنوان اسناد رسمی نظام جمهوری اسلامی به سازمان های جهانی بخصوص یونسکو اعلام می شود.
کبگانیان دستور اصلی جلسه را عرضه گزارشی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC عنوان نمود و تصریح کرد: این پایگاه نهادی است که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطالبه مقام معظم رهبری تشکیل شده است.
وی افزود: سیاست های این پایگاه به صورت رسمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در آخرین بند این سیاست ها آمده است که گزارشات دوره ای و مرتب باید توسط پایگاه استنادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور عرضه شود.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه گزارش این پایگاه از جانب ریاست پایگاه استنادی از شیراز به این ستاد عرضه شده بود، اظهار داشت: در این نشست همینطور نکاتی از جانب معاون پژوهشی وزیر علوم به سبب اینکه مسوولیتی را در شورای راهبری این پایگاه دارد، عرضه شد.
کبگانیان افزود: در نهایت چند محور به صورت نقد و اصلاحیه به این گزارش افزوده شد و در صورتیکه اشکالات موجود در این گزارش برطرف شود بعنوان یکی از گزارش های رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت خواهد شد.
وی ادامه داد: ما نقشه راهی را که از این پایگاه خواسته بودیم به صورت کامل عرضه نشده بود، ازاین رو از دکتر دهقانی رئیس پایگاه استنادی ISC خواستیم که این نقشه راه را کامل کند تا بتوانیم در صحن علنی جلسه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی آنرا عرضه دهیم.
کبگانیان با اعلان اینکه محتوای اصلی گزارش پایگاه استنادی، خروج نخبگان است، اظهار داشت: مبحث خروج نخبگان مقداری بزرگنمایی شده است چون میزان خروج نخبگان از کشور نسبت به سایر کشورها نگران کننده نیست. ولی اعضا ضرورت هوشیار بودن مسئولان را بخصوص مسئولان آموزش عالی دراین زمینه را الزامی دانستند و تذکر داده شد که حمایت های بیشتر و جدی تری از دانشجویان دکتری و مقاطع تحصیلات تکمیلی صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه پشتیبانی از نخبگان از اهمیت زیادی برخوردار است، اشاره کرد: ازاین رو نباید شاهد این باشیم که بعضی از نخبگان برای ادامه تحصیل مجبور به ترک کشور شوند. هم اکنون امکانات خوب و دانشگاه های برتر را داریم ولی به مقداری حمایت مادی و معنوی نیاز است که این تذکر در این نشست داده شد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همینطور تاکید شد: نقشه راه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC حتما باید پیش از عرضه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی، به دست ما برسد.
وی به مأموریت های این پایگاه اشاره نمود و تصریح کرد: تابحال مأموریت های مصوب این پایگاه دو محور "ایجاد پایگاه های استنادی برای نشریات علمی" و "ساماندهی کنفرانس های علمی" بوده است ولی مسئولان این پایگاه نسبت به رتبه بندی دانشگاه درخواست هایی دارند و اقداماتی را به صورت غیر رسمی دراین زمینه اجرایی کردند که از آنها تشکر شد ولی اگر دو مأموریت قبلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان اقدامات موفق ثبت گردد، درخواست اجرای مأموریت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC در زمینه رتبه بندی دانشگاه ها با نظارت وزارتخانه های علوم و بهداشت هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به قول وی، در صورتیکه درخواست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC به تصویب برسد، مأموریت رتبه بندی به سایر مأموریت های این پایگاه اضافه خواهد شد.
کبگانیان اشاره کرد: هم اکنون دو مأموریت محوری "ایجاد پایگاه های استنادی برای نشریات علمی" و "ساماندهی کنفرانس های علمی"را جزو مأموریت های اصلی پایگاه استنادی ISC می دانیم.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه هم اکنون انجام رتبه بندی دانشگاه ها از جانب این پایگاه به صورت غیر رسمی انجام می شود، افزود: این پایگاه توانسته با مجامع جهانی همچون کشورهای D8 قرار دادی را در زمینه رتبه بندی این کشورها به امضا برساند ولی اگر بخواهیم که رتبه بندی دانشگاه های کشور به صورت رسمی به این پایگاه واگذار شود، علاوه بر دریافت نظرات وزارتخانه های بهداشت و علوم، توانمندی های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



1399/02/10
23:36:25
5.0 / 5
2494
تگهای خبر: فناوری , وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا