علوم هوا فضا
توسط محققان كشور صورت گرفت؛

بررسی عاملی برای تشخیص زود هنگام متاستاز در بیماران سرطانی

بررسی عاملی برای تشخیص زود هنگام متاستاز در بیماران سرطانی

به گزارش هوا فضا محققان كشور پژوهشی را طراحی كردند كه به واسطه آن عاملی برای تشخیص زودهنگام متاستاز در بیماران مبتلا به سرطان شناسایی شد.



به گزارش هوا فضا به نقل از مهر، میکروRNA ها ساختارهای نوکلئوتیدی غیرکدکننده ای هستند که در تنظیم بیان ژن ایفای نقش می کنند. یکی از چالش ها در مطالعه microRNA ها بررسی نقش چندگانه آنها در سلول ها و شرایط متفاوت می باشد. به همین علت پیشبینی رفتار آنها در تنظیم بیان ژن دشوار است. miR‐۲۰۳ یکی از همین ساختارهای نوکلوئوتیدی است که طبق شواهد، نقش مهارکنندگی در پیشرفت سرطان دارد، با این وجود در بعضی پژوهش ها نشان داده شده است در سرطان هایی مانند سرطان پستان تشدید کننده تومورزایی هم هست.
به منظور بررسی اثر miR‐۲۰۳ در بیماران مبتلا به ملانوما (جدی ترین نوع سرطان پوست)، محققان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشی را طراحی کردند که طی آن بعد از مشاهده افزایش سطح miR‐۲۰۳ در سرم بیماران مبتلا به ملانوما و همینطور توده های سرطانی بوجود آمده در شرایط آزمایشگاهی به بررسی اثر این افزایش بیان در میزان تقسیم و تهاجم سلول های سرطانی پرداخته شد.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Cellular Physiology به چاپ رسیده است، نشان داد، افزایش بیان miR‐۲۰۳ باعث افزایش مفهوم دار توان تقسیم، کلونی زایی، مهاجرت و تومورزایی در رده های سلولی بررسی شده می شود. بعلاوه این افزایش بیان سبب القاء بیان عوامل موثر در تبدیل سلول های اپی تلیال به مزانشیمال و در نتیجه افزایش متاستاز (مهاجرت سرطان از یک اندام بدن به اندامی دیگر) شده، بیان ژن های مربوط به بنیادی بودن (stemness) را زیاد می کند.
روی هم رفته نتایج این پژوهش نشان داد، miR‐۲۰۳ در بافت ملانوما بیان اندکی دارد اما در سلول های بنیادی سرطانی ملانوما بیان آن افزایش یافته نقش مهمی در افزایش تقسیم، تومورزایی و مهاجرت این سلول ها دارد.
بنابراین می توان miR‐۲۰۳ را بعنوان عاملی برای تشخیص زود هنگام متاستاز پیشنهاد کرد، اما جهت تأیید آن پژوهش های بیشتر ضروری می باشد.
این تحقیقات توسط دکتر مرضیه ابراهیمی، پریسا صحرانورد، جواد فیروزی و همکارانشان انجام شده است.

1399/02/28
14:35:26
5.0 / 5
2733
تگهای خبر: ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا