علوم هوا فضا

بهره مندی ۲ استان از مزایای نانوجاذب های ایرانی برای ارتقای كیفیت آب شرب

بهره مندی ۲ استان از مزایای نانوجاذب های ایرانی برای ارتقای كیفیت آب شرب

به گزارش هوا فضا تعدادی از پژوهشگران یك شركت فناور با تولید نانو جاذب هایی توانستند سامانه هایی را برای حذف فلزات سنگین از آب شرب در اردبیل و كرمان پیاده سازی كنند و از این طریق ۵ شهر كرمان از مزایای این فناوری برای بهبود آب شرب بهره مند شوند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، بهاره کاویانی، مدیرعامل این شرکت فناور دراین باره اظهار داشت: سال گذشته، بنا به لزوم تولید آب شرب منطبق با شرایط استاندارد، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مناقصه ای برای اجرای پروژه تصفیه آب برای ۵ شهر استان کرمان برگزار کرد که شرکت ما با عنایت به فناوری و قیمت پیشنهادی برنده این مناقصه شد.
وی با اشاره به اینکه در این مناقصه قرار شد با استفاده از فناوری نانو فلزات سنگین نظیر آرسنیک از آب مناطق حذف شود، اظهار نمود: این کار در چارچوب ۵ پروژه تعریف شد و هم اکنون دو پروژه از این مناقصه به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است و پروژه سوم هم آخر مرداد به اتمام خواهد رسید. بعد از اجرایی شدن این پنج پروژه، کیفیت آب شرب ۵ شهر استان کرمان بهبود قابل توجهی خواهد یافت.
کاویانی ارزش این پروژه ها را ۲۳ میلیارد تومان ذکر کرد و با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ها تصفیه ۳۲ هزار متر مکعب آب در روز در این مناطق صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: با عنایت به وجود فلزات سنگین در آب آشامیدنی بعضی از مناطق زاگرس، آذربایجان شرقی و غربی، این فناوری قابلیت ارتقاء کیفیت آب را در این مناطق دارد. در حال رصد مناقصه های این مناطق هستیم تا با استفاده از فناوری نانو مشکلات آب شهرهای مختلف را رفع نماییم.
مجری طرح تصریح کرد: این سامانه مجهز به جاذب های مبتنی بر فناوری نانو بوده که امکان حذف فلزات سنگین با قیمت پایین را فراهم می آورد.؛ چونکه این جاذب ها دو مزیت عمده دارند که شامل عدم احتیاج به تنظیم pH و مواد افزودنی و قدرت جذب بالا می شود و این دو مزیت منجر به کاهش هزینه فرایند شده است.
به قول وی این شرکت این پروژه را چند سال قبل با ظرفیت ۳۵۰۰ مترمکعب در اردبیل اجرایی کرد و بعد از آن هم با استفاده از جاذب های نانویی سامانه هایی در روستاهای مختلف کرمان نصب و افتتاح شد.



1399/05/08
21:45:04
5.0 / 5
1810
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا