علوم هوا فضا
در مركز ذخایر ژنتیكی صورت گرفت؛

توسعه کلکسیون رده سلولی فیبروبلاستی بز مرخز توسط پژوهشگران کشور

توسعه کلکسیون رده سلولی فیبروبلاستی بز مرخز توسط پژوهشگران کشور

هوا فضا: پژوهشگران بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در امتداد توسعه کلکسیون رده سلولی فیبروبلاستی بز مرخز مبادرت به جداسازی، کشت و تکثیر سلولهای فیبروبلاست بزمرخز کردند.



به گزارش هوا فضا به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر عبدالرضا دانشور آملی مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی اظهار داشت: مطالعه ای با هدف ایجاد و حفظ رده های سلولی فیبروبلاست بز مرخز بعنوان گونه ای در خطر انقراض در این مرکز انجام شد. در این راستا، سلول های فیبروبلاست اولیه بیش از ۵۰ بز مرخز نر و ماده، جداسازی، کشت و تکثیر داده شد.
دانشور اضافه کرد: سلول های کشت یافته از نظر خاصیت های ظاهری، جمعیت و تکثیرسلول، آنالیز کروموزومی، آلودگی های میکربی و مایکوپلاسمایی و بیان پروتئین های فلوئورسنت با وکتورهای ویروسی بررسی شدند.
مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی افزود: برمبنای آزمون افتراق بین گونه ای، سلول های بدست آمده از این نژاد هیچگونه آلودگی ادغام با سلول های دیگر و یا عدم شناسایی هویت را نداشته و به طور خالص ذخیره سازی و بانک شدند.
وی بیان کرد: موضوع حائز اهمیت در این پروژه توسعه بانک سلول های بز مرخز است که بعنوان کلکسیون سلولی گونه در معرض خطر انقراض در کشور به ثبت رسیده است. این مطالعه نشان داده است که می توان سلول های با حفظ پایداری خصوصیات ژنتیکی نگهداری و جمع آوری کرد.
به گزارش هوا فضا به نقل از مهر، نتایج این پژوهش در ژورنال Molecular Biology Reports به چاپ رسیده است.


منبع:

1400/08/04
22:09:00
0.0 / 5
688
تگهای خبر: ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا