چگونه یک رویداد استارت آپی موفق برگزار کنیم؟

چگونه یک رویداد استارت آپی موفق برگزار کنیم؟

هوا فضا: اصفهان مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان اظهار داشت: اگر بخواهیم رویدادها را دسته بندی نماییم تمامی آنها در سه دسته اصلی جای می گیرند، رویدادهای شبکه سازی، رویدادهای آموزشی-انگیزشی و رویدادهایی که در دسته رویدادهای شتاب دهنده جای می گیرند.



توماس پرسکل در اولین روز از شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی که امروز (چهارشنبه-۲۶ آبان ماه) برگزار شد، ضمن اشاره به تأسیس پارک هیلدبرگ در سال ۱۹۸۴ بعنوان نخستین پارک زیست فناوری اروپا، اظهار نمود: ما امروز مسئولیت شش مرکز مختلف در کل شهر را داریم و بیشتر از ۱۰۰ شرکت در این پارک مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه هیلدبرگ شهر علم است و قدیمی ترین دانشگاه آلمانی زبان را در خود جای داده، اضافه کرد: این شهر خواستگاه مراکز تحقیقاتی با شهرت جهانی مثل مرکز سرطان آلمانی است که دانشجویان و محققان زیادی در آن مشغول هستند. پس وقتی که حرف از شرکتهای نوپا می شود ما از شرکتهای علوم و فناوری صحبت می نماییم.

مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ بابیان این که به فعالیت این پارک در سه مبحث مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: علوم زیستی قدیمی ترین و قدرتمندترین حوزه ماست که شامل فناوری های پزشکی زیست فن آور و سلامت دیجیتال است. همینطور تمرکز ما بر فناوری های صنعتی و جلسات B۲B در رابطه با شرکتهای نوپا است. بعلاوه ما بر حوزه هوش مصنوعی متمرکز هستیم که حوزه ای درحال رشد است.

وی ضمن اشاره به مسئولیت پشتیبانی استارت آپ ها طی هشت سال گذشته، اظهار داشت: طی این مدت صدها رویداد، از رویدادهای کوچک نیم ساعته تا برنامه های شتاب دهنده یک هفته ای را برگزار کرده ام. اگر بخواهیم این رویدادها را دسته بندی نماییم تمامی آنها در سه دسته اصلی جای می گیرند؛ رویدادهای شبکه سازی، رویدادهای آموزشی-انگیزشی و رویدادهایی که در دسته رویدادهای شتاب دهنده جای می گیرند.

پرسکل در مورد رویدادهای شبکه سازی، توضیح داد: همان گونه که از اسم آن معلوم است هدف اصلی ما گرد هم آوردن افرادی مشابه است، مثلا محققان یک حوزه خاص یا بنیان گذاران مشابه یا مکمل یکدیگر. از قدیمی ترین رویدادهای شبکه سازی میتوان به شبکه سازی بین بنیان گذاران اشاره نمود. پس ما سراغ تمام افرادی می رویم که به شرکتهای نوپا و فعالیتهای کارآفرینی علاقه مند هستند و از آنها دعوت می نماییم به ما بپیوندند، به یک سخنرانی انگیزشی ۳۰ دقیقه ای گوش بدهند و سپس چیزی بخورند. هدف اصلی ما این است که افراد را به گفتگو واداریم، ازاین رو حواسمان هست که سخنرانی جالب باشد و کارش را خوب انجام دهد. هدف از گفتگو بیشتر مطرح کردن موضوعات بالقوه و تشویق افراد به بحث است.

وی افزود: یکی از تازه ترین رویدادها، رویداد سرمایه گذاری خطرپذیر “meet and greet” است. برای برنامه “meet and greet” ما همیشه یک تیپ خاصی از سرمایه گذاران را خواهیم داشت، ازاین رو سرمایه گذاران از صندوق های سرمایه گذاری مختلف و یا هر فردی که بخواهد فرشته سرمایه گذار باشد در این شبکه سازی شرکت می کند.

مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان ایده خویش را معرفی سرمایه گذاران در حوزه های مختلف و ایجاد فرصتی برای آنها برای صحبت کردن در مورد علایقشان و شیوه های عقد قرارداد و ایجاد فرصتی برای استارت آپ ها بیان کرد و اضافه کرد: تجربیات خوبی درزمینهٔ رویدادهای شبکه سازی داریم و این تجربیات شبکه سازی را به چشم فرصتی می بینیم که اکوسیستم منطقه ای را پرورش دهد، چونکه نهایتا اکوسیستم وابسته به همیاری و شبکه سازی بنیان گذاران مختلف و تمامی افرادی است که برای اکوسیستم بنیان گذاری لازم است.

وی دسته دوم رویدادها کمی پیچیده تر دانست و توضیح داد: در این طبقه بندی رویدادها یا آموزشی و یا انگیزشی هستند و البته ایده آل این است که تلفیقی از هر دو باشد. یکی از کارهایی که ما انجام دادیم آخر هفته های استارت آپی است و احتمالاً بیشتر شما با مفهوم آخر هفته های استارت آپی آشنا هستید. ما معمولا ایده ای به ذهنمان خطور می کند و شما در این رویداد با افرادی آشنا می شوید که علاقمند به پشتیبانی از ایده های جدید هستند، سپس روی این ایده ها کار می کنید که معمولا تمام آخر هفته که ۵۰ تا ۵۴ ساعت می شود- تا به موفقیت برسید. ما از متخصصان و منتورها دعوت می نماییم که از این گروه ها پشتیبانی کنند.

پرسکل بابیان این که ما دائماً به این فکر می نماییم که چگونه چیزی را خلق نماییم که با سیستم ما همخوانی بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: ما در ارتباط با ایده اساسی آخر هفته های استارت آپی حرف می زنیم تا بتوانیم اندکی فناورتر باشیم و سریعاً به چیزی رسیدیم که به استارت آب نزدیک است و اجزایی از هاکاتون را هم دارد. پس بر روی تکنولوژی متمرکز می شویم، به تکنولوژی که هکاتون مثل “life science meets IT hackathon” و یا مثل “sensors and data Hackathon” که همیشه یک هسته تکنولوژیک در کنار یک نوعی از اپلیکیشن وجود دارد.

وی با تاکید بر این که برای پیشبرد یک هاکاتون ما از چالش هایی می پرسیم که خارج از جامعه محققان و شرکت ها و شبکه های خود ما رخ می دهد و اضافه کرد: ما از چالش هایی می پرسیم که افراد شرکت کننده با آن روبرو هستند و سپس این افراد را دورهم جمع می نماییم و می گذاریم تیم های خودشان را تشکیل دهند. معمولا حرف از ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکت کننده و ۱۰ تا ۲۰ چالش مختلف است. سپس به آنها وقت می دهیم.

وی مزیت این رویدادهای انگیزشی را نشان دادن توانایی های لازم برای تغییرات به شرکت کنندگان دانست و اضافه کرد: افراد معمولا با یک سؤال یا یک ایده می آیند و رویداد را با یک پروتوتایپ و یا مدل کسب و کار برای تجاری سازی ترک می کنند. در انتهای رویداد افراد به خوبی متوجه می شوند که واقعاً به تغییر نیاز است و این همان چیزی است که ما می خواهیم آنها احساس کنند و تغییرات را در فعالیتهای آینده شان اعمال کنند.

به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان تصریح کرد: در واقع هاکاتون و آخر هفته های استارت آپی خود منشأ ایجاد استارت آپهای دیگر می شوند. معمولا از هر ۱۰ یا ۱۵ تیم که می بینیم دو تیم واقعاً می توانند به کار ادامه دهند و این هدف ما است.

وی سومین دسته از رویدادها را رویدادهای شتاب دهنده دانست و اضافه کرد: رویدادهای شتاب دهنده کم وبیش شبیه رویدادهای آموزشی انگیزشی هاکاتون هستند، اما با این تفاوت که ما فقط گروههای شکل گرفته را پذیرش می کنیم؛ گروه هایی که واقعاً تمایل دارند روی استارت آپ های جدید کار کنند. این دسته از رویدادها می توانند به کوتاهی یک هفته باشند و یا یک سال به طول انجامند. ما به صورت منظم آنها را رصد می نماییم، آنها را دورهم جمع می نماییم و به آنها در رده بندی های مختلف آموزش می دهیم. در نهایت در تمامی این دوره ها همیشه شبکه سازی اتفاق می افتد، جلسات دمو برگزار می گردد و نتایج آن به سرمایه گذاران اعلام می شود.

مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان یکی از مهم ترین بخش ها را ارزیابی کامل رویدادها دانست و خاطرنشان کرد: چه یک رویداد نیم ساعتی آنلاین باشد که این روزها رویدادها آنلاین و کوتاه تر هستند، چه رویداد یک ساله باشد. ما می دانیم که می توانیم بهتر باشیم، برای رسیدن به این هدف از شرکت کنندگان سؤالاتی در ارتباط با آنچه در رویدادها پسندیده اند و آنچه را که نپسندیده اند می پرسیم و حتی نظر آنها را در ارتباط با بهبود رویدادها جویا می شویم.

وی بابیان این که آنچه برای ما مهم می باشد ایجاد اکوسیستمی است که شرکتهای نوپا تیم هایی تشکیل دهند و نهایتا منجر به موفقیت اکوسیستم شوند، اضافه کرد: این رویدادها فرصتی خوب هستند تا افراد را از خارج از اکوسیستم دور هم جمع نماییم و به این افراد آنچه در اکوسیستم اتفاق می افتد را نشان دهیم، در عین حال که لازم است هر رویداد شکل بسیار فشرده اکوسیستم باشد.





منبع:

1400/08/27
14:44:51
0.0 / 5
62
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپل , اپلیكیشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲