هوافضا- علوم هوا فضا
در بیانیه ایمنی زیستی درباره تبلیغات روغن غیرتراریخته اعلام شد

كلیه روغن های غذایی دارای مهر استاندارد سالم هستند

كلیه روغن های غذایی دارای مهر استاندارد سالم هستند

به گزارش هوا فضا در حالیكه كشور در شرایط شیوع كرونا است، وزارت بهداشت طی ارسال نامه ای اعتراضات خویش را نسبت به تبلیغات یكی از شركت های تولیدكننده روغن در زمینه غیر تراریخته بودن آنها اعلام نمود و در این راستا مرجع ملی ایمنی زیستی هم با صدور اطلاعیه ای با انتقاد از پخش تبلیغاتی درباره روغن های تولیدی یكی از شركت ها، این تبلیغات در شرایط فعلی را باعث تشویش اذهان عمومی دانست و اعلام نمود: كلیـه روغـن های غذایی و مواد خوراكی و آشامیدنی اعـم از تراریختـه و غیرتراریختـه كـه دارای علامـت اسـتاندارد و نشـان سازمان غذا و دارو هستند، سالمند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، در این بیانیه آمده است: «از ابتدای سال ۱۳۹۹ و در حالیكه كشور با بحران بیماری همه گیـر كوویـد- ۱۹ (كرونـا) درگیـر بـوده است، شاهد تبلیغات گسترده روغن نبـاتی یكی از شركتها قبـل و در میـان برنامـه هـای پرطرفـدار صـدا و سـیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت پخش تیزر و زیرنویس هسـتیم.
در ایـن تبلیغـات بـه مضـر بـودن محصـولات تراریخته بخصوص برای سلامت كودكان تاكید می شود. این در حالیست كه سازمان بهداشـت جهـانی محصـولات تراریخته موجود در بازار را برای سلامت انسان مورد تایید قرار داده است. علاوه بر این وزارت بهداشت، درمـان و آموزش پزشكی كشورمان هم كلیه محصولات تراریخته وارداتی به كشور را مورد بررسی های دقیـق قـرار داده و سپس مجوز مصرف صادر می كند.
كلیه محصولات دارای مجوز مصرف در جمهوری اسلامی ایران دارای تاییدیـه از اتحادیه اروپایی و سابقه مصرف در این اتحادیه و خیلی از كشورهای دیگر هستند. با عنایت به این كه در حـال حاضر حدودا ۱۰۰ درصد روغن های حاصل از "ذرت"، "كلزا" و "سویا" در بازار جهانی تراریخته هستند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی طبق بخشنامه شماره ۶۷۵/۵۴۷۸۹ مورخ ۱۷ شهریورماه سال ۱۳۹۷ كلیه تولیـدكننـدگان را مكلـف كرده است در صورت استفاده از این محصولات یا فرآورده های آن به اسـتناد تبصـره بنـد "چ" مـاده ۳۱ قـانون برنامه ششم توسعه الزاما مردم را از محصولات تراریخته مصرفی آگاه كنند.
مسئولیت تشخیص سلامت یا ضرر یك محصول و حتی تراریختگی یا عدم تراریختگی آن و همینطور اعـلام ایـن موارد، با شركت ها و تبلیغات پرهزینه تجاری نیست؛ بلكه بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است. این وزارتخانه هم طی نامه شماره ۶۷۵/۴۰۷ مورخ ۶ فروردین ماه سالجاری مراتب اعتراض خویش را از رویكرد این شركت اعلام نموده و آنرا مصداق تشویش اذهان معرفی كرده است.
بر مبنای مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، تولیدكنندگان ملزم به درج تراریختگی محصول در بخش تركیبات آن هستند و درج هر گونه عبارت و علامـت دیگـر از جملـه درج لوگـوی "غیرتراریخته" مستلزم كسب مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی است. تا كنون ایـن شـورا مجـوزی جهـت درج هیچ گونه علامت یا لوگویی در خصوص تراریختگی یا عدم تراریختگی محصولات را صادر نكرده است.
این شركت در حالی به مضر بودن محصولات و روغن هـای تراریختـه تاكیـد دارد كـه برخـی از روغن های تولیدی این شركت كه در زمان انجام تبلیغات یاد شده در بازار وجود داشته اند، در بخـش تركیبـات خود به تراریخته بودن آن اذعان شده است.
ضمن تاكید بر تراریخته بودن خیلی از محصولات این شركت و همه شركت هایی كه تولیداتشان از روغن های "ذرت"، "كلزا"، "پنبه دانه" و "سویا" استفاده می كننـد، تبلیغـات یـاد شده غیرمسئولانه و مصداق تجارت غیرمنصفانه و تشویش اذهان عمومی ارزیابی می شود.
ضمن تقدیر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و كادر شریف پرستاری كه در اوج فداكاری در جهـاد بـا بیماری كرونا، رسیدگی به این مورد مهم را هم بر عهده تعویق نینداخته و پیگیر مبحث بوده است، از ریاسـت محترم قوه قضائیه درخواست رسیدگی به مبحث را داریم.
در خاتمه به استحضار مردم شریف ایران می رساند كه فارغ از تبلیغات تشویش آفرین این شركت، كلیـه روغـن های غذایی و مواد خوراكی و آشامیدنی اعـم از تراریختـه و غیرتراریختـه كـه دارای علامـت اسـتاندارد و نشـان سازمان غذا و دارو هستند، سالم بوده و مردم می توانند با آسودگی خاطر از همه آنها اسـتفاده كننـد و مراقـب باشند كه تبلیغات با هدف سودجویی بیشتر برخی شركت ها در آنها تأثیر نگذاشته و اطمینان خـاطر خـود در مورد سلامت محصولات غذایی موجود در بازار مصرف به شرح یاد شده را از دست ندهند».



1399/01/19
23:24:54
5.0 / 5
2844
تگهای خبر: وزارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا