علوم هوا فضا

شناسایی 50 ژن كه در تعیین رنگ چشم دخالت دارند

هوا فضا: پژوهشگران 50 ژن شناسایی کرده اند که در تعیین رنگ چشم انسان نقش دارند.

به گزارش هوا فضا به نقل از دیلی میل، تحقیقی جدید نشان میدهد تعیین رنگ چشم انسان فرایندی بسیار پیچیده تر از تصورات قبلی است. تعدادی از محققان بین المللی بعد از تحلیل ژنتیک حدود ۱۹۵ هزار نفر در اروپا و آسیا، ۵۰ ژن جدید شناسایی کرده اند که در تعیین رنگ چشم انسان دخالت دارند. قبلاً تصور می شد این خاصیت توسط یک یا ۲ ژن کنترل می شود و بطور کلی رنگ چشمان قهوه و آبی فراگیر هستند. علاوه بر آنچه گفته شد، پژوهشگران کشف کردند میان ۱۶۳۶ شرکت کننده آسیایی این تحقیق، طیف مختلفی از رنگ قهوه ای وجود دارد. همین طور میان اروپاییان طیف رنگ چشمان از قهوه ای تیره تا آبی روشن بسیار وسیع بود. در این تحقیق آمده است: نتایج پژوهش ما نشان داده پیچیدگی رنگ چشم انسان بسیار فراتر از دانش و انتظارات قبلی است. همین طور رنگ چشم یک خاصیت پیچیده انسانی است. البته این ۵۰ ژن قبلاً کشف شده بودند اما تأثیرگذاری آنها در تعیین رنگ چشم طبقه بندی نشده بود. این یافته ها درک پژوهشگران از بیماریهای چشمی مانند گلوکوم رنگدانه ای و آلبینیسم چشمی را بیشتر می کند. تحقیق مذکور به رهبری پژوهشگران کالج کینگ لندن و مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس انجام شده است.

1399/12/25