هوافضا- علوم هوایی
در سازمان زمین شناسی صورت گرفت

تدوین نخستین استاندارد ملی اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه آب

تدوین نخستین استاندارد ملی اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه آب

به گزارش هوا فضا نخستین استاندارد ملی اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه های آب به روش ICP از جانب كارشناسان مركز پژوهش های كاربردی سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور تدوین شد.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، استاندارد ملی اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه های آب به دبیری "شبنم نجفی اصلی پاشاکی" کارشناس بخش ICP-MS این مرکز و همکاری کارشناسان آزمایشگاه های سازمان زمین شناسی و با همکاری سهیلا نیلویل، نعیمه زری، زهرا ملکی و مهدی امیری به چاپ رسیده است.
این استاندارد با عنوان " کیفیت آب – پلوتونیوم و نپتونیوم- روش آزمون با استفاده از طیف سنج جرمی پلاسمای جفت شده القایی (ICP-MS) " به شماره استاندارد ۲۲۷۷۱ بر مبنای استاندارد ISO 20899: 2018 توسط کارشناسان مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تدوین شد.
گسترش استانداردهای ملی در جهت توسعه قابلیت های داخلی و پیشرفت اقتصادی هر کشور لازم است. این مهم، جز با توجه جدی به امر استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی امکان پذیر نیست و نیازمند مشارکت بخش علمی و نهادهای حاکمیتی در امر تدوین استانداردهای ملی بخصوص در مواردی نظیر فنون آنالیز ویژه و در رابطه با تجهیزات استراتژیک است.
ازاین رو گروه ICP-MS مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با سابقه تدوین ۱۴ استاندارد ملی (چهار استاندارد تخصصی حوزه ICP-MS و ۱۰ استاندارد کیفیت آب، کیفیت خاک و نمونه بردرای)، مبادرت به تدوین روش استاندارد اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در آب کرده است.
بر مبنای اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، روش آزمون عرضه شده در این استاندارد، نیازی به خالص سازی آب از اورانیوم ندارد و برخلاف روش های آزمون دیگری از قبیل رادیوشیمی و طیف سنجی جرمی- یونش گرمای(TIMS)، قابل انجام در کشور است.




منبع:

1399/08/26
21:37:08
5.0 / 5
1175
تگهای خبر: كارشناس , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا