هوافضا- علوم هوایی

افسردگی خودرا با هدست نوری درمان كنید

افسردگی خودرا با هدست نوری درمان كنید

هوا فضا: پژوهشگران یکی از شرکت های فناور موفق به تولید دو مدل از دستگاهی برای توانبخشی مغز شدند که مدل آلفای آن برای درمان افسردگی و مدل گاما برای درمان آلزایمر به کار می آید.


زینب چناری، مدیر عامل این شرکت فناور و از پژوهشگران این طرح در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت فناور به مدت ۳ سال با هدف تولید محصولات کاربردی در رابطه با حوزه لیزر و فوتونیک فعالیت می کند، اظهار داشت: نخستین محصول تولیدشده این شرکت با عنوان "هدست نوری توانبخشی مغز" است که برای بهبود خیلی از عارضه های مغزی کاربرد دارد.
وی با اعلان اینکه این دستگاه بر روی سلامت عمومی مغز موثر است، اظهار نمود: این محصول در مراحل ستاندن مجوزها از سازمان غذا و دارو است که بعد از آن می تواند در اختیار پژوهشگران حوزه علوم اعصاب قرار گیرد تا بوسیله آن آزمایش های حوزه علوم شناختی را اجرائی کنند.
چناری با اشاره به عملکرد این دستگاه، توضیح داد: این دستگاه با بهره گیری از نور مادون قرمز، یکسری از کارهای بیوشیمیایی را در مغز تحریک می کند، به شکلی که انرژی سلول را می افزایند و این امر سبب تحریک مغز برای انجام یکسری از فعالیت ها می شود.
این محقق به بیان کاربردهای این هدست پرداخت و تصریح کرد: این هدست نوری می تواند برای کاهش علائم عارضه هایی چون افسردگی و کاهش سطح اضطراب و استرس مورد استفاده قرار گیرد و مطالعات انجام شده نشان داده است که این دستگاه در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به آلزایمر موثر بوده است.
بگفته مدیر عامل این شرکت فناور، این دستگاه فاکتورهایی که موجب بیماری آلزایمر می شوند را در سطح مغز کاهش داده است.
چناری با تاکید بر اینکه کاربرد این دستگاه بسیار ساده و دارای کاربردهای خانگی است، اشاره کرد: درمان بیماریهای مغزی و بیماریهای مربوط به اعصاب و روان در طولانی مدت صورت می گیرد، ضمن آنکه بیماری مانند آلزایمر یک بیماری پیشرونده است و درمان مشخصی ندارد، بدین جهت این دستگاه یک دستگاه خانگی است و بیماران را از مراجعه مکرر به کلینیک های توانبخشی بی نیاز می کند.
مجری طرح، اثرگذاری این دستگاه را بر روی قشر مغز دانست و با اشاره به اینکه این دستگاه بیشتر بر روی شاخصهای شناختی موثر است، افزود: هم اکنون نمونه اولیه این دستگاه تولید شده و مجوز کد اخلاق آن نیز ستاندن شده است و در حال انجام تحقیقات بالینی بر روی آن هستیم، ضمن آنکه تیمی برای کارآزمایی بالینی این دستگاه بر روی بیماران مبتلا به آلزایمر تشکیل شده و در حال ستاندن کد اخلاق آن هستیم.
بگفته وی این دستگاه در دو مدل "آلفا" و "گاما" تولید شده است که مدل آلفا برای کاربردهای عمومی و بهبود بیماری هایی چون افسردگی و اضطراب و مدل گاما برای بهبود حافظه و عارضه هایی چون آلزایمر به کار برده می شود.
چناری اشاره کرد: هر دو مدل آلفا و گامای دستگاه هدست نوری توانبخشی مغزی در فاز کارآزمایی بالینی قرار دارد.




منبع:

1399/10/26
23:51:10
0.0 / 5
672
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا